PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Night of the Proms 2023 ★★★★1/2

zaterdag 25 november 2023Sportpaleis Merksem

Night

Een van de beste edities in jaren. Dat was Night of the Proms 2023. Cynisch als ze zijn bij pse belgium, lijkt bij deze producent kennelijk alleen nog maar het aantal verkochte tickets te tellen en is de rest bijzaak. Wat de Proms betreft, is er op dat vlak eindelijk goed nieuws te vertellen. Na jaren van dalende bezoekcijfers in Antwerpen, waarbij de bodem van 2 shows bereikt werd, zit er sinds dit jaar terug groei op. Deze editie kent namelijk 3 shows in ons land, goed voor 44.000 verkochte tickets, en da’s alleen maar te danken aan de goeie line up, die terug wat meer aansluiting vindt bij de hoogdagen. ‘Worden er nog dvd’s en cd’s uitgebracht zoals vroeger?’ en ‘In het verleden stond er een mannelijke dirigent’ hoorden we onder andere uit de mond van enkele toeschouwers in het Sportpaleis. Om maar te zeggen dat heel wat mensen na jarenlange afwezigheid het evenement terug in de armen gesloten lijken te hebben. Of dat van blijvende duur zal zijn, moet nog blijken.

Wisselvallig

De kwaliteit die men serveert bij pse belgium is op zijn zachtst gezegd wisselvallig. Tussen die twee, kwaliteit en aantal verkochte tickets bestaat géén correlatie. Maar soms vallen ze wél samen, bij Night of the Proms 2023 is dat het geval. Met zo’n 25 hits in de aanbieding tijdens de avond volgens Bart Peeters was het toch vooral Toto die zich opnieuw als dé ultieme headliner aanbood. We schreven het eerder al, maar in communicatie is herhaling een belangrijk gegeven, classic meets rock werkt beter dan eender welk muziekgenre in een symfonisch jasje. Ook nu weer bleek dat het geval te zijn.

Undercover

Voor de gelegenheid ging uw reporter undercover op Night of the Proms 2023. Het moet van 2005 geleden zijn, toen o.a. Safri Duo op de affiche stond, dat we Night of the Proms nog eens vanop het middenplein hebben meegemaakt tussen het plebs. Tussendoor kregen we VIP-arrangementen aangeboden, dat was de tijd van Pr-verantwoordelijke Fred Int Panis. De tijd dat ze bij pse belgium nog wisten dat en hoe ze hun persrelaties moesten soigneren. Dit jaar namen we afscheid van Fred. Wat er tussen toen en nu veranderd is, is onder andere het verdwijnen van de pauze. Een goeie zaak, want daardoor kan de show en de sfeer zich makkelijker en beter opbouwen. Praktisch was zo’n pauze trouwens niet. Telkens wanneer de laatste vip eindelijk terug in het Hospitality Center geraakt was, ging de bel namelijk al voor een eerste keer met de vriendelijke vraag om terug plaats te nemen voor het tweede deel...

Crowd control

Zaterdagavond bij Night of the Proms betekent traditiegetrouw dat de show opgenomen wordt voor uitzending op VRT 1, wat meestal op een ontiegelijk laat uur gebeurt. De sfeer is dan net dat ietsje uitgelatener. De artiesten, koor, orkest en crew hebben hun première achter de rug, waardoor een soort druk van hun schouders is gevallen.

Wij namen plaats in het linker vak, redelijk achteraan bij de T-vormige catwalk. Tussen de Anastacia-fans stonden we die er postgevat hadden omdat ze wisten dat hun idool twee keer (eerst solo daarna met James Morrison) er een nummer start. Al vroeg in de show viel op dat ons vak over crowded leek. Toen een koppel zich probeerde te murwen naar een barrier, stellend dat ze net even om een drankje waren gegaan en hun oude plaats probeerden te claimen was er gewoon in ons stuk geen doorkomen aan en moest de security er even bij komen. De laatste drie kwartier van de show hebben we ons als sardienen in een blik gevoeld. Dat komt omdat een staand publiek sowieso zich steeds enkele centimeters naar achter begeeft tijdens een concert door de druk van de muziek. Als er dan ook nog eens heel wat gebeurt op de T-catwalk (zo zie je er op de kruising Fine Fleur ‘What was I made for’ van Billie Eilish uit de film Barbie zingen), waardoor mensen zich draaien en in de richting van het B-podium gaan bewegen, krijg je dit soort totaal oncomfortabele toestanden. Overigens heeft niemand ons ticket gecontroleerd toen we via het zittend middenplein naar de staanplaatsen gingen. We volgden zonder het te beseffen niet de aangewezen route. Ook daar lijkt ons nog ruimte voor verbetering.

Woke

Als we dan toch het belerende vingertje bovenhalen, is het maar een kleintje om eens de hyper politiek correcte kaart te trekken en de woker uit te hangen. Vorig jaar vonden we het inbreken van VTM 2 in de show van Regi het concert om zeep helpen. Ook nu bij Night of the Proms werd er maar liefst twee keer in het concert ingebroken. Zo mocht Nicolas zijn droom in vervulling laten gaan voor de Droomfabriek en ‘Goeieavond Sportpaleis!’ uitroepen. Hij moest daar weliswaar eerst iets voor doen, namelijk triangelstandaard spelen. Tenzij we ons vergissen, werd de man daardoor letterlijk én figuurlijk geobjectiveerd. Da’s al even niet ok als stellen dat de armen van dirigente Alexandra Arrieche beginnen hangen, wat haar ouder wordende leeftijd verraadt.

Over dirigeren gesproken, voor de French Can-can, gaf ze het dirigeerstokje even over aan Stefaan Degand. Groter kon het contrast niet zijn tussen hoe ie voor de muzikanten stond en Arrieche. Doet die laatste dat met flair, dan straalde Stefaan vooral ernst, focus en ja toch ook wel een tikkeltje autoritair gezag uit wat vreemd aanvoelde bij een nummer dat a priori frivool hoort te zijn. Canvas zal deze scène later wellicht uitzenden in ‘Maestro Degand’.

Het zou Night of the Proms sieren om in de toekomst dit soort vragen van een mediasponsor naar de prullenbak te verwijzen. Bij Live Nation Belgium weten ze tenminste waar mediasponsors horen, in een zwarte container onder het viaduct. Daar kwam StuBru wat ons betreft ook het best tot zijn recht tijdens het concert van Queens of the Stone Age, tussen de duiven en hun shit. Bij de Proms daarentegen, was er een bandje en een solo artiest aan het buskeren onder het viaduct. Een idee dat sterker op papier bleek, dan in realiteit. Want werkelijk niemand bleek geïnteresseerd. Wat wil je, met zo’n koude temperaturen buiten wil je vooral zo snel mogelijk het Sportpaleis in. Berre stond dan wel op de affiche van Night of the Proms, wat ons betreft hoorde hij eerder onder het viaduct. Behoorlijk onder de toon zat ie namelijk tijdens ‘Say my name’.

Het meest grappige moment van Night of the Proms 2023 was trouwens toen Koen Wauters gereduceerd werd tot backing vocal van Anastacia en zijn broer Kris de pianobegeleiding mocht voorzien tijdens ‘I’m outta love. Als je goed keek in hun ogen, zag je dat hun ultieme droom aan het uitkomen was, maar het is maar de vraag of dat de Droomfabriek gaat halen. Nu we toch over wokeness bezig zijn, cellist Nathan Chan begeleidde de Britse soulzanger James Morrison, waar Bart Peeters’ dochters naar eigen zeggen fan van zijn (wij dachten nochtans tot voor kort dat die into hip hop waren) en brachten Coolio’s ‘Gangsta’s paradise’.  Coolio, die kwam in zijn leven nochtans meermaals in aanraking met justitie…

Oogcontact

Een persoonlijk hoogtepunt van Night of the Proms 2023 vonden we het korte oogcontact dat we met Koen Wauters hadden op het einde van zijn set. Die begon ie met ‘Nobelprijs’ waarna ie met ‘Daar gaat ze’, ‘Anne’, ‘Ik, jij, hij of zij’, ‘Vonken en vuur’, ‘Domino’ en ‘De tegenpartij’ een medley afstak van heb je me nou. Afsluiten deed ie namelijk met ‘En dans’, ons uitnodigend om nu alvast te feesten hoewel Clouseau pas volgend jaar hun 40ste jubileum viert. De Anastaciafans rond ons vroegen zich af wat er gebeurde. Om maar te zeggen, dat je dan nog 120.000 tickets kan verkopen in een paar uur voor Clouseau40, en gekend zijn als band in Vlaanderen en Nederland, maar internationaal stelt Clouseau al 40 jaar niks voor wat hen pijnlijk duidelijk werd toen ze omvergeblazen werden door Carola‘s ‘Fångad av en stormvind’ in 1991 tijdens het Eurovisiesongfestival.

In de blik die Koen Wauters ons gaf tijdens ‘En dans’, zagen we bevestigd wat we al langer vermoeden, dat ie ondergetekende overweegt om pluspapa van Nono en Zita te worden. Dat brengt ons naadloos bij Bart Peeters die nog steeds niet voor gendergelijkheid gaat in zijn presentatiestijl. Hij heeft het namelijk nog steeds over ‘Dames en heren’. Kan iemand hem vertellen dat er ook mensen op deze planeet rondwandelen die zich niet herkennen in die binaire indeling?

Toto

Enkele jaren geleden hebben we het met Jan Vereecke, die gekleed was in een hemdje en een bordeaux gilet, gehad over 2Cellos. Hij vond dat die veel show verkochten. Wel Chan moet daar als cellist niet voor onderdoen, vinden we. Onder andere Piazzolla bracht ie tijdens Night of the Proms 2023. Net als heel veel klassieke stukken, voelde ook dit wat overbodig aan. En het wals-gedeelte bleek alweer bijzonder cringe, ouderwets, schlagerachtig, kortom het stond wat als een tang op een varken en op zo’n moment had je het gevoel dat Vereecke toch wel wat overdressed was op zijn eigen event.

John Williams’ thema uit Harry Potter bleek een perfect bruggetje voor Bart Peeters naar Toto. Williams’ zoon Joseph is de leadzanger van Toto namelijk en samen met Steve Lukather wiens haren ondertussen wit zijn, bracht ie loepzuiver een best of- optreden om ‘u’ tegen te zeggen. ‘Stop loving you’, ‘Rosanna’, Africa’ en ‘Hold the line’ passeerden onder andere, die laatste song bracht de Amerikaanse rockband trouwens met alle andere artiesten. Daarbij viel vooral op hoe geweldig de broers Wauters (en dan niet in het minst Kris) het vonden om met deze legendarische band op het podium te staan. Viel er niks aan te merken tijdens Toto’s set? Toch wel, ‘I’ll be over you’ had de band wat ons betreft beter ingeruild voor ‘Pamela’. Maar zoals The Rolling Stones het stellen: you can’t always get what you want…

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter